Shah Ismail established a dynasty in Iran on the premises of nationality and religion. To establish national unity in Iran, he announced Shia as the official religion. His goal was to strengthen Iranian national bonds. The presence of Uzbeks in the East and Ottomans in the West made it necessary that Iranian people reinforce their feeling of patriotism and love for they homeland. Shah Ismail believed that having faith in fighting the enemies is not just derived from religious incentives. Many literary works influenced by Shahnameh of Ferdowsi came into being in Safavid period especially during the reign of Shah Ismail I. This strengthens the fact that Ferdowsi was under the focus of Iranian kings and officials. He was the biggest source of inspiration for the poets and artists of the period in question. As evidenced in Iranian history, Shah Ismail was fond of those works whose foundation was laid upon Ferdowsi's Shahnameh. This study tires to find the reason behind his interest in Shahnameh. Since Shah Ismail was a follower of Shia religion and due to his liking for Ferdowsi as a Shia poet, the assumption of this research is that Safavid kings in general and Shah Ismail in particular liked Ferdowsi because of their belief in Shiism. Previous studies show that besides religious motives, political conditions and centralization were the major reasons behind Shah Ismail's care for the national unity of Iranians, revival of Iranian identity and Shanameh.
آیدنلو، سجاد (1388)، «مقدمهای بر نقالی در ایران»، نشریۀعلمیوپژوهشی پژوهشنامهزبانوادبفارسی (گوهر گویا)، سال سوم، شماره چهارم، پیاپی 12، زمستان 1388، صص 35-64.
اسلامی ندوشن،محمدعلی(1389)،«اگرشاهنامه نبود ایران چه می شد؟»،مرزهایناپیدا،تهران:یزدان«211-223».
بابایی فلاح، هادی (1393)، «تأملی بر پرچمهای حاوی نوشتار دینی در نگارگری نقاشی قهوهخانهای»، فصلنامۀعلمی، آموزشی و پژوهشی، سال دوم، شمارۀ پنج، صص 61-70، بهار 1393.
باستانی پاریزی، حسین (1378). سیاستواقتصادعصرصفوی، تهران: بینا.
پات، فریبا و دیگران (1390).« خوشنویسی در آغاز عصر صفوی؛ تحولات، کارکردها، حامیان و هنروران»، پژوهشنامۀ تاریختمدناسلامی، سال چهل و چهارم، شماره یکم، بهار و تابستان 90، صص 33-48.
تبریزی شهروی، زهرا (1391).«فرّ و شاهان و پهلوانان ایرانی فرهّ مند»، فصلنامۀ علمیپژوهشیزبانوادبفارسیادب و عرفان، صص 109-126.
جعفریان، رسول (1388)، سیاستوفرهنگدرروزگارصفوی، ج 2، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول.
جعفریان، رسول (1378)، قصهخوانان در تاریخ اسلام و ایران (مروری بر جریان قصهخوانی، ابعاد تطور آن در تاریخ اسلام و ایران)، تهران:دلیل.
جعفریان، رسول (1389)، صفویهدرعرصهیدین،فرهنگوسیاست، ج 2، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ 2.
حافظ نیا، محمدرضا (1381). جغرافیایسیاسیایران، تهران: انتشارات سمت.
داون، جیمز (1370). عارفدیهمیمدار (بنیانگزار سلسلۀ صفویان)، ترجمه و اقتباس ذبیح الله منصوری، تهران: زرین.
رحیم، زاده صفوی (1341). شرحجنگهاوزندگانیشاهاسماعیلاولصفوی، تهران: چاپ افست گلشن.
رستگار فسایی، منصور (1383). پیکرگردانی در اساطیر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
روملو، حسن (1369)، احسنالتواریخ، تصحیح عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
ریاحی، محمدامین (1380). فردوسیزندگی شعر و اندیشه ی او، تهران: طرح نو.
زرین کوب،عبدالحسین(1381).تاریخ ایران ازآغاز تاسقوط سلطنت پهلوی،تهران:سخن.
سرافرازی، عباس (1390). «تأثیر اندیشۀ فردوسی در شکلگیری و تداوم حکومت صفوی»، مجموعه ی مقالات همایشبینالمللی بزرگداشت حکیمابوالقاسم فردوسی، جلد دوم (ح-ص) از دورۀ چهارجلدی.
سرافرازی، عباس (1392). « رواج اسامی شاهنامهای در عصر صفوی»، همایششاهنامهوپژوهشهایآیینی.
سیوری، راجر (1374). ایرانعهدصفوی، ترجمه کامبیز عزیزی، نشر مرکز.
نامورمطلق، بهمن و کنگرانی، منیژه (1389) «شاهنامه نگاری در ایران؛ نقش شاهنامه نگاری در نقاشی ایران» اسطوره متن بینانشانه ای؛ حضور شاهنامه در هنرایران، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
نامدار، زهره (1391). «بررسی تزئینات اسلیمی در مینیاتورهای دوره ی صفوی»، فصلنامه ی علمی-پژوهشیهنرهایتجسمینقشمایه، سال پنجم، شماره دوازدهم.
نصر آبادی، محمد طاهر (1378). تذکره نصرآبادی، تصحیح و تحشیه ی محسم ناجی نصرآبادی، ج 1 و 2، تهران: انتشارات اساطیر، چ 1.
Seyed Yazdi, Z. and Bajlan, J. (2017). Shah Ismail Safavi and the Safavid “Shahnameh. Journal of Iranian Studies, 15(30), 101-116. doi: 10.22103/jis.2017.1593
MLA
Seyed Yazdi, Z. , and Bajlan, J. . "Shah Ismail Safavi and the Safavid “Shahnameh", Journal of Iranian Studies, 15, 30, 2017, 101-116. doi: 10.22103/jis.2017.1593
HARVARD
Seyed Yazdi, Z., Bajlan, J. (2017). 'Shah Ismail Safavi and the Safavid “Shahnameh', Journal of Iranian Studies, 15(30), pp. 101-116. doi: 10.22103/jis.2017.1593
CHICAGO
Z. Seyed Yazdi and J. Bajlan, "Shah Ismail Safavi and the Safavid “Shahnameh," Journal of Iranian Studies, 15 30 (2017): 101-116, doi: 10.22103/jis.2017.1593
VANCOUVER
Seyed Yazdi, Z., Bajlan, J. Shah Ismail Safavi and the Safavid “Shahnameh. Journal of Iranian Studies, 2017; 15(30): 101-116. doi: 10.22103/jis.2017.1593