An Investigation of the themes of Soheil Mahmoudi's short poems on the Basis of Haiku and Senryu in his three books: The Dream of Tree is Deep-rooted, Spring is the Train of Your Dress, and Now We Are Both Alone

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Islamic Azad University, West Tehran Branch, Tehran, Iran

Abstract

Abstract
Short poems deliver the most meaning in the shortest time to today’s thoughtful and serious audience, and because of being free from language, time, and meter constraints, is a kind of incaution, freedom, and self-assertion against conservative forms and ideas. Although short poem is among our original literary heritages, sometime it is also comparable to the two Japanese forms of haiku and senryu. It can be said that the reason for the increasing attention to this kind of poetry is its synchronization and harmony with the pace of modern society. While being adherent to the structure of haiku and senryu, the short poems in the three studied books have gone further in terms of theme and content, and being based on improvised poetry, they are individuated and free from the shackles of repetition and imitation. The content of his poems reveal traces of national, ritual culture and other properties of the time and the society in which the poet lived in his poem’s them.

Keywords


کتابنامه
1.آجودانی، ماشاءالله.(1371). یا مرگ یا تجدّد. چاپ اول. تهران: زوار.
2. ارسطو.(1387). فنّ شعر. ترجمۀ عبدالحسین زرّین کوب، چاپ ششم. تهران: امیرکبیر.
3. افلاطون.(1343)، پنج رساله. ترجمۀ محمود صناعی. تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب.
4. انوشه، حسن.(1376). فرهنگ نامه ادبی فارسی( دانشنامه ادب فارسی2). چاپ اول. تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
5.زرقانی، سیدمهدی.(1391). بوطیقای کلاسیک. چاپ اول. تهران: سخن.
6. __________  .(1384). چشم­انداز شعر معاصر ایران(ج 2). تهران: ثالث.
7.زرین کوب، عبدالحسین.(1383). آشنایی با نقد ادبی. چاپ هفتم. تهران: سخن.
8. شاملو، احمد و ع. پاشایی. (1384)، هایکو  شعر ژاپنی از آغاز تا امروز. چاپ چهارم. تهران: چشمه.
9. شمس قیس رازی.(1387). المعجم فی معاییر اشعارالعجم. به تصحیح علامه قزوینی و تصحیح مدرس رضوی. چاپ اول. تهران: زوار.
10. کاخی، مرتضی.(1371) صدای حیرت بیدار(مجموعه گفتگوهای مهدی اخوان ثالث). چاپ اول. تهران.
11.مجتبایی، فتح الله.(1336). هنرشاعری. تهران: بنگاه نشراندیشه.
12.محمودی، سهیل.(1388/الف). رؤیای درخت ریشه­داراست. دفتر اول. چاپ اول.تهران: ثالث.
13.________.(1388/ب). بهار ادامۀپیراهن توست. دفتردوم.چاپ اول. تهران: ثالث.
14.________.(1389). حالا هردو تنهاییم. دفتر سوم. چاپ اول.تهران: ثالث.
150.نظامی، الیاس بن یوسف. (1388/الف) شرفنامه. به تصحیح و حواشی حسن وحید دستگردی. چاپ دوم. تهران: زوار.
16.________.(1388/ب). مخزن الاسرار. به تصحیح و حواشی حسن وحید دستگردی. چاپ دوم. تهران:زوار.
17._________. (1389). اقبالنامه. به تصحیح و حواشی حسن وحیددستگردی. چاپ دوم. تهران: زوار.
ب. مقاله­ها                                                                  
18.احمدی، حمید.(1383). «هنرشعر».گوهران. شماره4، صص 182- 189.
19. درفشه، لعیا.(1380). «هنر بزرگ ادبیات دینی فرم­گرایی براساس قرآن است».گلستان قرآن. شماره108.
20 .سجادی، سیدمحمود.(1382). «شعرجوششی و شعرکوششی». شعر. شماره33، صص 70- 73.
21. فضیلت، محمود و یاسین اسماعیلی.(1392). « تأملی در دیدگاه های نظامی دربارۀ جوهر و خاستگاه شعر». ادب فارسی(دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران). دورۀ3. شمارۀ1.پیاپی11، صص 91 – 110.
21.کاکایی، قاسم.(1378)« نظریۀ وحدت وجود و برهانی بودن آن از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا». فصلنامۀ اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز. شماره اول. پیاپی1. شیراز. صص 55- 77.
22. نوربخش، نیما.(1394). «شعرابزار گفت­و گوی تمدن­هاست». روزنامۀ قانون. 4 شهریورماه. شماره583.