تحلیل هنرسازه تضاد در مختارنامۀ عطار نیشابوری

نوع مقاله : علمی

نویسندگان

1 زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

3 گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

4 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

10.22103/jis.2025.23986.2646

چکیده

زمینه / هدف: این پژوهش درپی آنست که سیمای فرم و وجوه ادبیت را در رباعیات عطار نیشابوری با توجه به هنرسازۀ تضاد نشان دهد. مشخص کردن این مسئله تا حدود زیادی الگوی جمال‌شناسیک رباعیات عطار را روشن می‌کند.
روش / رویکرد: در این پژوهش از نظریۀ صورت‌گرایی استفاده شده است. این نظریه درپی آشکار کردن وجوه ادبیت متون ادبی است. از این میان رباعیات عطار نیشابوری ازطریق بررسی وجه‌غالب در ابیاتی که از هنرسازۀ تضاد بهره برده‌اند، انتخاب شده‌است.
یافته‌ها / نتایج: نتایج تحقیق نشان می‌دهد مختارنامۀ عطار یکی از جامع ترین منابع به لحاظ برخورداری از انواع مضامین عرفانی است و این منبع در بردارندۀ تضادهای زبانی و عرفانی بسیاری است. اشکال ادبیت ابیات از سه الگوی کلی پیروی می‌کند که سهم تضاد در آن بسیار برجسته است. تضاد به‌عنوان یکی از ویژگیهای بارز کلام عطار برآمده از تجربیات و مکاشفات عمیق درونی اوست که در پی فراتر رفتن او از دنیای مادی و مواجه با حقایق برتر به دست می‌آید. گسترۀ عرفان عطار بسیاری از حقایقی را که ما آن‌ها را در تضاد هم می‌بینیم در کنار هم تعریف می‌کند و تأمل در ژرفای این تضادها و روابط دوسویۀ آنان ما را به حقیقت عرفان عملی عطار نزدیک‌تر می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the structure of Contradiction in Attar Nishaburi's Mokhtarnama

نویسندگان [English]

  • heydar Hasanlo 1
  • Aghil Masoumi 2
  • Tooraj Aghdaie 3
  • Hossain Arian 4
1 Persian Language and Literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
2 PhD student of Persian language and literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
3 Persian language and literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
4 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
چکیده [English]

Background/Objective: This research seeks to show the appearance of the form and aspects of literature in Attar Neishabouri's quatrains with regard to the art of contrast. Clarifying this issue to a large extent clarifies the aesthetic pattern of Attar's quatrains.
Method/Approach: In this research, the theory of formalism has been used. This theory seeks to reveal the literary aspects of literary texts. Among these, the quatrains of Atar Neishaburi have been selected by examining the dominant features in the verses that have used the art of contrast.
Findings/Results: The research results show that Attar's Mukhtarnama is one of the most comprehensive sources in terms of having a variety of mystical themes, and this source contains many linguistic and mystical contradictions. The literary forms of verses follow three general patterns in which the contribution of contrast is very prominent. Contradiction, as one of the prominent features of Attar's words, comes from his deep inner experiences and revelations, which are obtained after he transcends the material world and faces higher truths. The extent of Attar's mysticism defines many truths that we see in conflict together, and reflecting on the depth of these contradictions and their mutual relationships brings us closer to the truth of Attar's practical mysticism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • formalism
  • form and form
  • literature
  • quatrains of Attar Nishaburi
  • contrast