مرگ به مثابه تشرف(نوزایی)...

نویسندگان

1 استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جیرفت

2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ باستان‌شناسی.

چکیده

آیین­های مرتبط با مرگ در فرهنگ­های گوناگون، صرفاً نوعی مراسم کلیشه­ای نیست، بلکه حاوی مضامین و نمادهای مذهبی و اساطیری­ای است که نشان­دهندۀ گفتمان­های حاکم بر آن فرهنگ است. آیین­های مرگ، اگرچه در حوزه تمدنی هلیل­رود، مانند سایر نقاط ایران، تحت تأثیر گفتمان مذهبی- اسلامی شکل گرفته، امّا در ضمن این آیین­ها، باورها و رسومی وجود دارد که در عین اشتراک با فرهنگ­های دیگر، نشانگر نوعی اعتقادات اساطیری است که تحلیل آنها می­تواند وجوه گوناگون عقیدتی- فرهنگی مرگ را به تصویر کشد. در این مقاله تلاش شده تا با رویکردی اسطوره­ای به آیین­های پیش و پس از مرگ، به مثابۀ آزمون تشرّف(نوزایی)نگریسته شود و وجوه نمادین و انتقالی مرگ که منجر به نوعی تغییر وجودی، گذر از هرج و مرج جهان غیر دینی و  پیدایش دنیایی دیگر می­شود، مورد تحلیل قرار بگیرد. این تحقیق نشان می‌دهد که باور به مرگ در حوزه تمدنی هلیل­رود، همراه با نوعی تقدّس‌سازی است و تشرف در آیین مرگ، بر اساس تقابل مقدّس و نامقدّس، تشخّص می‌یابد.
.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Death as Initiation (Rebirth)

نویسندگان [English]

  • Mohsen Botlab Akbarabadi 1
  • Masoumeh Barsam 2
چکیده [English]

Abstract
Human existence lies in the heart of existentialism. This school of thought deals with the challenges of human responsibility and the possibility of improvement and progress of human life. Centuries before the advent of existentialism in the West, however, the Iranian prophet, Zoroaster, believed in Ahoura Mazda and human values and followed such aims as human beings progress toward his ethical treats and prosperousness. This study tends to comparatively analyze doctrines of existentialism and Zoroastrianism, and describes such key concepts as reality of human existence, authority and freedom, free will, responsibility, refusing predetermined fate, recommending endeavor and avoiding solitude. The study illustrates that there are similarities and differences between these two schools of thought. The issue of human existence and its relation to the world have been wisely expressed in Zoroastrianism, centuries before existentialism. In fact, Zoroaster expressed the same thing as the existentialism asserted in the twentieth century. In order to carry this comparative study historical and library documents were examined. The method of research was descriptive-analytical.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Zoroaster
  • Existentialism
  • Freedom
  • Free will
  • Responsibility
  • Destiny