تحلیل یادمان های تاریخی گردشگری شهری با استفاده از تکنیک سوات(مطالعه موردی: شهرکرمان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 استادیار

3 دانشجوی کارشناسی ارشد

چکیده

صنعت گردشگری با درآمد سالانه1000میلیارد دلار در جهان، یکی از مهم­ترین پدیده­های قرن حاضر است که علاوه بر فقرزدایی، عدالت­گستری و اشتغال­زایی، درآمد بالایی را ایجاد کرده است. در این میان شهر کرمان نیز به دلیل شرایط خاص جغرافیایی دارای استعدادهای فراوانی در زمینه گردشگری می­باشد، که می­توان به جاذبه­های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن اشاره نمود. هدف این مقاله، شناخت جاذبه­های شهر کرمان و تحلیل آن بر مبنای مدل سوات می­باشد. در این راستا، فرضیه تحقیق به صورت کاربست ذیل تدوین شده است: به نظر می­رسد، شهر کرمان از توانمندی­های لازم جهت ارتقای گردشگری تاریخی برخوردار است. روش تحقیق مقاله حاضر، توصیفی- تحلیلی مبتنی بر شیوه اسنادی می­باشد. یافته­های تحقیق حاکی از این واقعیت است که این شهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص خود ظرفیت تبدیل­شدن به یکی از قطب­های بزرگ گردشگری تاریخی در جنوب شرقی کشور را داراست، که مانع اساسی و ضعف بزرگ در راه رسیدن به این هدف، به تعدد تصمیم­گیران و مسائل مدیریتی وضع موجود و ضعف در زیر­­ساخت­ها باز می­گردد. نتایج تحقیق نشان می­دهد، شهر کرمان ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد و بین عوامل جاذب گردشگری، عوامل راهبردی و زمینه­های قدرت، ضعف، فرصت و تهدیدها در شهر کرمان رابطه معنی­داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of Urban Touristic Monuments Using the SWOT Technique; Case study: Kerman City

نویسندگان [English]

  • Shamsedin Najmi 1
  • hojjat sharafi 2
  • Yaser Sabahi Garaghani 3
1 Associate Professor, Shahid Bahonar University of Kerman
2 Assistant Professor, Shahid Bahonar University of Kerman
3 MA Student of Geography, Shahid Bahonar University of Kerman
چکیده [English]

   Tourism industry, with an annual revenue of 1000 billion, is one of the most important phenomena of the present century. In addition to contributing to the eradication of poverty, and the spread of justice and employment, it has resulted in high income. Due to particular special geographical conditions, the city of Kerman has a great potentiality in the field of tourism including historic, cultural, and natural attractions. The purpose of this study is to identify the attractions of the city of Kerman and their analysis based on the SWAT model. In this regard, this study is based on the hypothesis that term on has the required potentialities to improve its historical tourism. This study is a descriptive analytical research based on library resources. The results showed that, due to its geographical location, Kerman has the capacity to become one of the great historical-touristic poles in the southeast of the country; the main barrier to reach this goal is the plurality of decision-makers, executive issues, and weaknesses in the infrastructures. The results also showed that there is a meaningful relation between tourist attraction factors, strategic factors, and the areas of strength, weakness, opportunities and threats in Kerman.
 


 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Urban tourism
  • cultural tourism
  • SWOT model
  • Kerman
کتابنامه
الف. کتاب­ها
1. پاپلی یزدی، سقایی.( 1387). گردشگری.(ماهیت و مفاهیم). تهران: انتشارات سمت.
2. رنجبریان، بهرام؛ محمد زاهدی. (1386). شناخت گردشگری. چاپ سوم. اصفهان: انتشارات چهارباغ.
3. کارگر، بهمن. (1386). توسعۀ شهرنشینی و صنعت گردشگری در ایران (از مفهوم تا راه کار). تهران: ناشر سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح.
 4. کلاب، بوتینا.(1390). بازاریابی گردشگری برای شهرها با تأکید  بر برندگذاری و رویدادی‌های ویژه برای جذب گردشگران. ترجمه: علی موحّد و سالار کهزادی و پگاه­ ایزدی، تهران: انتشارات آذرخش.
5. هال، کالین­مایکل و جان مایکل جنکینز.(1382).  سیاست­گذاری جهانگردی. ترجمه: سید محمد اعرابی و داوود ایزدی. تهران: انشارات دفتر پژوهش­های فرهنگی.
ب. مقاله­ها
6. بیات، روح­الله و دیگران. (1392). «بررسی عوامل مؤثّر بر تصویر برند مقصد گردشگری و تأثیر آن بر رفتار گردشگران داخلی(مطالعۀ موردی: شهر قزوین)». دوفصلنامۀ مطالعات گردشگری. دورۀ دوم. شمارۀ سوم. بهار و تابستان. صص 122- 138.
7. تقوایی، مسعود و دیگران. (1391). «عوامل  مؤثّر در توسعۀ گردشگری شهری کرمانشاه». فصلنامۀ علمی-پژوهشی انجمن جغرافیای ایران. دورۀ جدید. سال دهم. شماره 33، صص 27 – 47.
8. توکّلی­، رخشاد. (2015). »سیاحت در زندگی دوم(رفتار زنان مسلمان ایرانی در مقصدهای گردشگری مجازی)». مجلّۀ مدیریّت گردشگری. صص 398 – 407.
9. زمانی، بی­بی عشرت؛ بیتا قصاب­پور، جلال جبل عاملی.(1389). «بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت­ها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند». فصلنامۀ نوآوری­های آموزشی. شمارۀ36. سال نهم. زمستان، صص79 – 100.
10.زندیه، مهدی و شروین گودرزیان.( 1393) «رویکرد منظرین عامل موفقیّت گردشگری شهری». نشریۀ باغ نظر. شمارۀ30. سال یازدهم، صص59- 66.
10.صداقتی، عاطفه و مهسا فغفوریان.(1393). «برنامه­ریزی راهبردی توسعۀ صنعت گردشگری راهی برای توسعه اقتصادی شهرها (نمونه موردی شهر نیشابور)». اوّلین کنفرانس اقتصاد شهری ایران، صص 1- 19.
12. ضیایی، محمود؛ علی اکبر امین بیدختی و فاطمه قربانی. (1392). «ارزیابی ظرفیت جامعه محلی برای توسعۀ پایدار گردشگری». فصلنامۀ مطالعات مدیریّت گردشگری. سال هشتم. شمارۀ 24،  صص 59- 88.
13. فتحی، سروش. (1393). «بررسی جاذبه های گردشگری فرهنگی و تاریخی روستای قهرود». فصلنامۀ علمی و پژوهشی جغرافیای انسانی نو. سال ششم. شماره 23، صص97- 123.
14. کیانی، اکبر؛ فرهاد سالاری و محمدصادق افراسیابی راد.(1388). بررسی هویّت­بخشی شهر فیروزآباد در بهسازی و نوسازی بافت تاریخی شهر گور با استفاده از تکنیک­هایswotT، فصلنامۀ جغرافیایی آمایش. شماره6 . صص120 – 138.
15.ل طفی، صدیقه؛ ادریس باباخانزاده.(1393). «بررسی اثرگردشگری پایدارشهری بر ساکنان شهر(مطالعه موردی: شهر جوانرود کرمانشاه )». مجلّۀ برنامه­ریزی و توسعۀ گردشگری. دورۀ 3. شماره 9. تابستان ، صص 130- 150.
16. مدهوشی، مهرداد؛ نادر ناصرپور. (1382). ارزیابی موانع توسعۀ گردشگری در لرستان.  پژوهشنامۀ بازرگانی. شمارۀ 28. پاییز، صص25-58.
ج. منابع مجازی
17.پورمحمدی.(1390). صنعت گردشگری در خدمت توسعۀ کشور. درج در پایگاه اینترنتی در www. Lostring. ir
د. منابع لاتین
 18. Deepthi, Sh. (2013). ICT and Tourism: Challenges and Opportunities, Conference on Tourism in India – Challenges Ahead, Part I – Tourism recreation and sport management, university of florida, usa Strategy, 15-17 May 2013, IIMK 57.
19. Emekli.G. and Baykal, f ,( 2011), Opprtunities of Utilizing Natural and cultural Ressources of Bornova tourism, procedie- social and Behavioral Sciences, VOL, 219, pp, 181-189
20. Gaderi, G, and Hfezizadeh, sh . )2009(.Using Tasooa and Ashoora Cereonies in the Central  part of Tehran as A Religious- Cultural Tourism Development, National studies Quarterly, geography space, Vol. 28, No, 4.
21. Majidi, M، R .)2011(,foreign Tourism Policy in Iran: Toward  Raechinng the Desired  Model, political Quartly, Vol. 40. No, 4.
22. popescu,R,Razvan.I, and corbas,A,(2010).the  role of urban tourism inthe stsateegically deveiopment  of Brasov area , theoretical and empirical researches in urban management ,7(16);69,85.
23. . sohani, B.( 2010), Recognizin of torism Capabilities of Sardabeh Hot Water Reging in Aredebil Proving Usinig SWOT Method, urban- Regional Studies and research, Vol. 1, No, 4, PP, 113.128.( in Persian).
24. Sayiisik, M , Turkay, O.  kova, O,(2011), How to manage Yacht tourism in Turkey: A SWOT Analysis and Related Strategies, procedia Sociol and Behavioral Sciences, Vol. 24.pp. 1014-1025
25. Yan,.F. wong , w.(2012) How do hotels choose their location?Evidence from hotels in Beijing,International Journal of -Hospitality Friedel, 9.M. Chewings.