الف. منابع فارسی
- احمدنیا، اسکندر. (1384). «شاعری شوریده با ذهنی سرشار از تغزل». نصیر. بوشهر. 16 دی.
- بهادری، مریم. (1393). «بررسی صور خیال در اشعار فرج الله کمالی». اتحاد جنوب. شمارۀ 1238.
- پارسانسب، محمد. (1388). «بنمایه: تعاریف، گونهها و کارکردها». نقد ادبی. سال 1. شمارۀ 5. صص 7ـ40.
- تقوی، محمد و دهقان، الهام. (1388). «موتیف چیست و چگونه شکل میگیرد؟». نقد ادبی. ش8. صص7ـ31.
- حافظ، شمسالدین محمد. (1382). دیوان حافظ. تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی. تهران: زوار.
- خیام، عمر. (1372). رباعیات حکیم خیام نیشابوری. تصحیح محمدعلی فروغی و قاسم غنی. تهران: عارف.
- خیوه، میترا و علیمرادی، مریم. (1396). «بررسی درونمایه در شعر شاعران جنوب استان کرمان خدابخش دلیری، جانعلی خاوند و منصور علیمرادی». اورمزد. دورۀ 10. شمارۀ 35.
- دهقان، الهام و تقوی، محمد. (1390). «موتیف و گونهها و کارکردهای آن در داستانهای صادق هدایت». نقد ادبی. سال 4. ش13. صص 91ـ 115.
- ذوالفقاری، حسن و تقوی، حمید. (1397). «ساختار و تحلیل محتوای اشعار شالیزار در گیلان (بجار سرخوندگی)». فرهنگ مردم ایران. ش55. صص 64-88.
- زرقانی، سید مهدی .(1384). چشمانداز شعر معاصر ایران. تهران: ثالث.
- ستوده، غلامرضا، باباصفری، علیاصغر و محمدپور، محمدامین. (1401). «بررسی و تحلیل مضمون و درونمایه در ترانههای عاشقانۀ محلی ایرانی». مطالعات زبان و ادبیات غنایی. سال دوازدهم. شمارۀ 42. صص 62ـ80.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1372). «انواع ادبی». رشد آموزش زبان و ادبیات فارسی. ش 32. صص 4ـ9.
- شیرینکام، شهره. (1395). «درونمایۀ عشق در ترانههای گیلکی». ادبیات و زبانهای محلی ایران زمین. سال ششم. شمارۀ 3. صص 61ـ76.
- صادقی شهپر، رضا و مشتاقمهر، رحمان. (1390). «مرگاندیشی و زوال مهمترین بنمایه (موتیف) در شعر فروغ فرخزاد و نمودهای آن». اندیشههای ادبی. دورۀ 2. شمارۀ 7. صص 89ـ119.
- صغیری، ایرج. (1385). «کمالی شاعری مردی با شعرهایی برای مردم». نسیم جنوب. شمارۀ 404. 4 تیر.
- عباسی، سیدکرامت. (1384). «بیقراری برای عاشقانههای دشتستان». بیرمی. بوشهر. سال سوم. شمارۀ 54. 26 دی.
- فردوسی، ابوالقاسم. (1386). شاهنامه. جلد 1. تهران: دایره المعارف بزرگ اسلامی.
- کاتوزیان، محمدعلی همایون. ( 1394). استبداد، دموکراسی، و نهضت ملی (چاپ هفتم). تهران: مرکز.
- کلاینگلد، پاولین، براون، اریک و شوئرمن، ویلیام. (1394). جهانوطنی و جهانیشدن (دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد). ترجمۀ مهدی پارسا. تهران: ققنوس.
- کلهون، کریگ جکسون. (1401). ناسیونالیسم. ترجمۀ محمد رفیعی. تهران: آشیان.
- کمالی، فرجاﷲ. (١٣٩٣). دشتستونی. شیراز: نوید شیراز.
- کمالی، فرجاﷲ. (١٣٩٦). ولیک نالۀ بیچارگان. شیراز: نوید شیراز.
- محمدپور، محمدامین و باباصفری، علیاصغر. (1399). «بررسی و تحلیل درونمایۀ کار در ترانههای محلی». زبان و ادبیات فارسی. دورۀ 16. شمارۀ 23. صص. 263-286.
- مرادی، علی. (1384). «کمالی در آینۀ اشعارش». نصیر. ویژهنامۀ نوروز.
- موسوی، کاوه، راعی، مسعود و عمادزاده، محمدکاظم. (1401). «ایدئولوژی جهانوطنی و نقش آن در تاریخ تحولات حقوق بینالملل». دانش حقوق عمومی. ش37. صص1ـ30.
- مولوی، جلالالدین محمد. (1388). غزلیات شمس. تفسیر محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- نصیری جامی، حسن. (1380). تحلیل ساختار و درونمایههای ترانههای کهن شرقی بر اساس ترانههای جام. مشهد: محقق.
- نظامی، الیاس بن یوسف. (1388). اقبالنامه. با حواشی و تصحیح حسن دستگردی. تهران: قطره.
- وحدانیفر، امید و داوری، زهرا. (1400). «موتیفها در لالاییهای سبزواری». فرهنگ و ادبیات عامه. ش38. صص269ـ302.
- یاحسینی، سید قاسم. (1384). «کمالی یعنی دشتسون». نصیر. بوشهر. یکشنبه 9 دی.
ب. منابع لاتینی
- Seigneuret, J. Ch. (1988). Dictionary of Literary Themes and Motifs. New York: Greenwood press.
- Childs, P. & Fowler, R. (2006). The Routledge Dictionary of Literary Terms. London and new York: Routledge publisher UK.