‌نگاره سپنتانگاشت 聖者伝図 یا نبوّت مانوی (3) : تاریخ کلیسای مانوی در نویافته‌ترین ‌نگاره از میراث مانویان در جنوب شرقی چین

نوع مقاله : علمی

نویسنده

دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

از سال 2007 میلادی دو مجموعة متنی و تصویری بی‌نظیر از میراث مانویان چین پیدا شده که ویژگی‌هایی جدید از مانویت را به نمایش گذاشته و بر افق پژوهش‌های آن افزوده است. این نویافته‌ها که نشان‌دهندة گام دوم، یعنی جنوبی مانویت در چین است، آکنده از عناصر دین سنتی چین، به‌ویژه نشانه‌هایی از دین بودایی و دائویی است. مانویان در اینجا برای حفظ اتحاد و بقا رخت بومی‌شد‌گی به تن کردند و به اصول اساسی جامة چینی پوشاندند. آن‌ها تدبیر تبلیغی مانی را دنبال کردند؛ یعنی جدوجهد در کیش‌گردانی و به‌کارگیری ابزار گوناگون در انتقال مفاهیم و آموزه‌های دین. همین نگرش سبب‌ساز چنین گسترشی در تاریخ کلیسای مانوی شد. در میان نویافته‌ها، سه نگاره اهمیت کار تبلیغی را نشانه رفته که مانی در مرکز آن است. دو ابریشم‌نگارة نخست در سال 2009 میلادی معرفی شد. اما به‌تازگی پرده‌ای پیدا شده که مایة ژرف‌اندیشی شده است؛ سپنتانگاشت یا نبوّت 3 که هم به مفهوم تاریخ کلیسا پرداخته و هم دربرگیرندة تمثیل‌ها و نشانه‌هایی از زادمُرد است. این نوشتار، قصد دارد نخست نگاهی اجمالی به کار تبلیغی مانوی داشته باشد، آنگاه این پردة نویافته را برای نخستین بار به فارسی معرفی کند و برای شناسایی اجزاء آن، و نیز نمایش شیوة بازنمایی تاریخ کلیسای مانوی، یک بررسی متن ‌ـ ‌تصویرشناسانه انجام دهد. بررسی مقدماتی این پرده نشان داده است که جماعت مانوی در چین که سر در پی گسترش آموزه‌ها داشتند، تاریخ کلیسایی خود را با زیرترین لایه‌های فرهنگی چین و طبقات اجتماعی مختلف گره زده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Hagiography 聖者伝図 or Manichaean Prophetology Painting (3): The Manichaean Church history in the most Newly-found Chinese Manichaean Painting from the heritage of the Manichaeans in Southeast China

نویسنده [English]

  • Sonia Mirzaie
Islamic Azad University
چکیده [English]

Since 2007, two notable textual and pictorial groups of the Manichaeans’ heritage of China have been found, which have displayed some new characteristics of Manichaeism and have increased the scope of Manichaean studies. Representing the second, viz. the southern, phase of Manichaeism in China, these new findings are replete with features of Chinese folk religion, particularly signs of Buddhism and Daoism. To maintain unity and survival, the Manichaeans absorbed local aspects and combined the fundamental principles of religion with Chinese concepts. To convey the concepts and teachings of the religion, they followed Mānī’s missionary scheme, that is, endeavoring the promotion of Manichaeism by utilizing various tools. This attitude triggered a significant expansion in the Manichaean church history. Centering on Mānī, three paintings target the importance of missionary work among the new findings. The first two silk paintings were introduced in 2009, however, recently a painting has been found that has attracted attention, the Hagiography painting (3), which deals with the Manichaean church history and includes parables and references to rebirth. To do a textual-pictorial analysis and introduce this new painting in Persian for the first time, this article intends to briefly deal with the Manichaean missionary work, identify the components of the painting, and show the manner of representation of the Manichaean church history. A preliminary examination of this painting has shown that the Manichaeans in China, who were trying to spread the teachings, tied their church history to the innermost cultural layers of China and different social classes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Missionary work
  • Manichaean Church history
  • Chinese Manichaeism
  • Manichaean newly-found painting
  • Hagiography
الف. منابع فارسی
ابن‌ندیم، محمدبن اسحق. (1390). الفهرست [مانی به روایت ابن‌ندیم]. ترجمة محسن ابوالقاسمی. تهران: طهوری.
بویس، مری. (1386). بررسی ادبیات مانوی در متن‌های پارتی و پارسی میانه. ترجمة امید بهبهانی و ابوالحسن تهامی. تهران: بندهش.
جلیلوند صدفی، شیدا. (1380). «داستان دو مار». فصلنامۀ فرهنگ (ویژۀ زبان‌شناسی)، ج.14 ش.1و 2: 381ـ388.
ظهیرالدین محمد بابُرشاه. (1386). بابُرنامه(وقایع مربوط به افغانستان). مقدمه، ترجمه و تهیة فهرست شفیقه یارقین. کابل: ریاست نشرات آکادمی علوم افغانستان.
قلیچ‌خانی، حمیدرضا. (1390). فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته. تهران: روزنه.
کفالایا(نسخۀ موزة برلین)، (1395). ترجمه به آلمانی از یاکوب پولوتسکی و الکساندر بولیگ، ترجمة فارسی از مریم قانعی و سمیه مشایخ. تهران: طهوری.
گولاچی، سوزانا. (1401). هنر مانوی در مجموعه‌های برلین. ترجمة سونیا میرزایی. تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران ، مؤسسة تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن».
موسوی‌حاجی، سید رسول. نقش‌برجسته‌های ساسانی. تهران: سمت، 1396.
میرزایی، سونیا و شکری‌فومشی، محمد. (1397). «عناصر دینی در کیهان‌نگارة نویافتة چینی مانوی: رویکردی تصویر-‌متن‌شناسانه به طومارنگاره‌ای تعلیمی از مانویان چین در قرن 13/14 میلادی». پژوهش‌های ادیانی، ج.6 ،11 ش.11: 105ـ134.
میرزایی، سونیا و شکری‌فومشی، محمد. (1398). «معبد اژدهاسَر 龍首寺 و لین‌دِنگِ 林瞪 مانوی براساس اسناد نویافتة چین». در: آتشی که نمیرد، یادنامة استاد مرتضی ثاقب‌فر. به کوشش آرزو رسولی، 119ـ138. تهران: فروهر.
وامقی، ایرج. (1378). نوشته‌های مانی و مانویان، با دو مقدمه در باب زندگی، افکار و فلسفة دین مانی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، حوزة هنری.
ویدن‌گرن، گئو. (1390) مانی و تعلیمات او. ترجمة نزهت صفای اصفهانی. تهران: مرکز.
ب. منابع لاتین
Asmussen, J. P. (1975). Manichaean Literature: Representative Texts, Chiefly from Middle Persian and Parthian Writings. Persian Heritage Series 22. New York: Scholars’ Facsimiles & Reprints.
Beer, R. (2003). The handbook of Tibetan Buddhist symbols. Colorado: Shambhala Publications.
Boyce, M. (1975). A Reader in Manichaean Middle Persian and Parthian: Texts with Notes. Acta Iranica 9. Leiden: E. J. Brill and Téhéran–Liège: Bibliothèque Pahlavi.
Cammann, S. (1951). The Symbolism of the Cloud Collar Motif. The Art Bulletin, 33/1: 1–9.
Chʻen, K. K. Sh. (1972). Buddhism in China: A Historical Survey. United States: Princeton University Press.
Clark, L. V. (2000). The Conversion of Bügü Khan to Manichaeism. In: Ronald E. Emmerick, Werner Sundermann, and Peter Zieme (hrsg.). Studia Manichaica. IV. Internationaler Kongress zum Manichäismus, Berlin, 14.–18. Juli 1997, 83–123. Berlin: Akademie Verlag.
Frankenberry, N. and H. Penner. (1999). Clifford Geertzʼs Long-Lasting Moods, Motivations, and Metaphysical Conceptions. The Journal of Religion 79/4: 617–640.
Funk, W. P. (2009). Mani ̓s account of other Religions according to the Coptic Synaxeis codex. In: New Light on Manichaeism, Papers from the Sixth International Congress on Manichaeism. Nag Hammadi and Manichaean studies 64. Flagstaff, Arizona USA, 1–5 August, 2005. ed. by Jason David BeDuhn, 115–127. Leiden & Boston: Brill.
Gardner, I. tr. (1995). The Kephalaia of the Teacher: The Edited Coptic Manichaean Texts in Translation with Commentary. Germany: E.J. Brill.
Gardner, I. (2020). The Founder of Manichaeism: Rethinking the Life of Mani. India: Cambridge University Press.
Gardner, I., J. D. BeDuhn, and P. Dilley. (2015). Mani at the Court of Persian Kings. Studies on the Chester Beatty Kephalaia Codex. Series: Nag Hammadi and Manichaean Studies, Vol. 87. Leiden: Brill.
Gardner, I., J. D. BeDuhn, and P. Dilley. (2018). The Chapters of the Wisdom of My Lord Mani. Part III: Pages 343–442 (Chapters 321–347). Series: Nag Hammadi and Manichaean Studies, Vol. 92. Leiden: Brill.
Geertz, C. (1966). Religion as a Cultural System. In: Anthropological Approaches to the Study of Religion, ed. by Michael Banton, 1–46. London: Tavistock.
Gulácsi, Zs. (2013). The Crystal Seal of Mani, the Apostle of Jesus Christ ̓ in the Bibliothèque Nationale de France. In: N. A. Pedersen & J.M. Larsen, Manichaean Texts in Syriac. Corpus Fontium Manichaeorum: Series Syrica, 245–267. Turhout: Brepols Publishers.
Gulácsi, Zs. (2015). Manis Pictures: The Didactic Images of the Manichaeans from Sasanian Mesopotamia to Uygur Central Asia and Tang-Ming China. Netherlands: Brill.
Gulácsi, Zs. and J. D. BeDuhn. (2011/2015). Picturing Mani’s Cosmology: An Analysis of Doctrinal Iconography on a Manichaean Hanging Scroll from 13th/14th-century Southern China. Bulletin of the Asia Institute, 25: 55–105.
Haloun, G. and W. B. Henning. (1952). The Compendium of the Doctrines and Styles of the Teaching of Mani, the Buddha of Light. Asia Major (NS) 3/2: 184–212.
Hansen, O. (1930). Zur soghdischen Inschrift auf dem dreisprachigen Denkmal von Karabalgasun. Journal de la Société Finno-ougrienne 44: 3–39.
Hearn, M. and J. Watt. (2010). The World of Khubilai Khan: Chinese Art in the Yuan Dynasty. United Kingdom: Metropolitan Museum of Art.
Hino, E. (2014). The Vyāghrī-Jātak in the Extant Versions of the Suvarṇabhāsottamasūtra. Journal of Indian and Buddhist studies 62/3: 1194–98.
Kósa, G. (Forthcoming). Chinese Manichaica: Studies on the New Discoveries from Fujian.
Kohn, Livia. (2000). Daoism Handbook. Germany: Brill.
Le Coq, A. (1913). Chotscho; facsimile-wiedergaben der wichtigerren funde der ersten Königlich preussischen expedition nach Turfan in Ost-Turkistan. Berlin: Reimer.
Lee, J. (2003). Daoist Deities and Chinese Popular Religion. The Empty vessel: A Journal of contemporary Taoism, 28–33.
Lee, V., X. Gu, and H. Yuan-Li. (2003). The Treatment of Chinese Ancestor Portraits: An Introduction to Chinese Painting Conservation Techniques. Journal of the American Institute for Conservation 42/3: 463–456.
Liddell, H. G. and R. Scott. (1961). A Greek-English Lexicon. Oxford: Clarendon Press.
Lieu, S. N. C. (1992). Manichaeism in the Later Roman Empire and Medieval China. Second ed. Tübingen: J. C. B. Mohr (Paul Siebeck).
Lieu, S. N. C. (1998). Manichaeism in Central Asia and China. Leiden, Boston, Köln: Brill.
Lochtefeld, J. G. (2002). The Illustrated Encyclopædia of Hinduism. New York: The Rosen Publishing Group.
Ma, X. (2015). Remains of the Religion of Light in Xiapu (霞浦) County, Fujian Province. In: Mani in Dublin: Selected Papers from the Seventh International Conference of the International Association of Manichaean Studies in the Chester Beatty Library, Dublin, 8–12 September 2009, 228–258. Leiden: Brill. [Originally published in Ou-Ya Xuekan 歐亞學刊 (International Journal of Eurasian Studies) 9 (2009): 81–108].
Oka, I. (2015). Mongol Clothing in the Yuan Period. Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hung. 68/4: 385–414.
Onions, Ch. T. (ed.) (1966). The Oxford Dictionary of English Etymology. Oxford: Oxford University Press, 1966.
Perkins, D. (1999). Encyclopedia of China: The Essential Reference to China, Its History and Culture. New York: Routledge.
Puranik, M. D. (2021). The Dhvaja Symbol in Indian Literature, Art and Iconography. Journal of History, Art and Archaeology, 1:2:111–117.
Raju, P. T. (2009). Idealistic Thought of India. Routledge.
Rawson, J. (1984). Chinese ornament: the lotus and the dragon. New York: Holmes & Meier Publishers.
Reeves, J. C. (1997). Manichaean Citations from the Prose Refutations of Ephrem. In: Emerging from Darkness: Studies in the Recovery of Manichaean Sources, ed. by Paul Mirecki and Jason BeDuhn, 217–288. Leiden: E. J. Brill.
Rig Veda = Rig-Veda Sanhitá, a Collection of Ancient Hindu Hymns. 3/4 books. (1857). H. H. Wilson (tr.). London.
Ren, B. (2020). The Water Mill: authentication and analysis of an ancient Chinese Jiehua painting. PhD thesis, University of Glasgow.
Shah, A. M. (2019). The Structure of Indian Society, Then and Now. Routledge.
Shea, E. L. (2020). Mongol Court Dress, Identity Formation, and Global Exchange. United Kingdom: Taylor & Francis.
Silberstein, R. (2011). Biografía del collar nube. Indumenta: Revista del Museo del Traje. no. 2: 123–150.
Soper, A. C. (1959). Literary Evidence for Early Buddhist Art in China. Switzerland: Artibus Asiae.
Sundermann, W. (1981). Mitteliranische Manichäische Texte Kirchengeschichtlichen Inhalts. Berlin: Akademie-Verlag.
Sundermann, W. (1986–7). Studien zur kirchengeschictlichen Literatur der iranischen Manichäer, I-III. “Altorientalische Forschungen.” 13/1, 4092, 13/2, 239317, 14/1, 41107 [Reprinted in Manichaica Iranica. Ausgewählte Schriften von W. Sundermann, ed. by Christiane Reck et al., 0 vols., Rome (2001): 217–426].
Sullivan, M. (1984). The Arts of China. California: University of California Press.
Sze, M. (1956). The Tao of painting: a study of the ritual disposition of Chinese painting; with a translation of the Chieh tzu yüan hua chuan; or, Mustard Seed Garden manual of painting. New York: Pantheon Books.
Tardieu, M. (2008). Manichaeism. Tr. by M. B. DeBevoise, with an introduction by Paul Mirecki, pp. xvi + 115, maps. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, [Tr. of Le Manichéisme, Paris: Presses Universitaires de France 1981].
Wang, Y. and L. Wushu. (2015). The Last Remains of Manichaeism in Villages of Jinjiang County, China. In: Mani in Dublin: Selected Papers from the Seventh International Conference of the International Association of Manichaean Studies in the Chester Beatty Library, Dublin, 8–12 September 2009, 371–388 Leiden: Brill.
Willam Lane, E. (1956). Arabic – English Lexicon. New York: Fredrick Ungar Pub.
Williams, S. W. (1874). 漢英韻府. China: American Mission Press.
Yang, Sh. (2004). Traditional Chinese Clothing: Costumes, Adornments & Culture. United States: Long River Press.
Yoshida, Y. (2015). Southern Chinese Version of Mani’s Picture Book Discovered?. In: Mani in Dublin: Selected Papers from the Seventh International Conference of the International Association of Manichaean Studies in the Chester Beatty Library, Dublin, 8–12 September 2009, 389–398. Leiden: Brill.
Yoshida, Y. (2019), (with an appendix by Kumamoto Hiroshi). The discovery of the South Chinese Manichaean Painting Hagiography (3) and its Contents. Rivista degli studi Orientali. vol. xcii, 1/2. Pisa. Roma, Fabrizio Serra Editore: 209−230. [Originally published by Y. Yoshida and Sh. Furukawa, Kōnan Manikyō kaiga ‘Seijadenzu (3)’ no hakken to kaiga no naiyō nitsuite [Discovery of yet another Manichaean painting from South China: Hagiography (3) 江南マニ教絵画「聖者伝図(3)」の発見と絵画の内容について], Yamato Bunka (129, 2016): 25–41].
Zhang, B., Z. Wang and others. (2016). A Social History of Middle-Period China: The Song, Liao, Western Xia and Jin Dynasties. United Kingdom: Cambridge University Press.
 
Online Sources:
Avestan Digital Archive (Accessed: May 08 2023): https://ada.geschkult.fu-berlin.de/
Banner, the British Museum (Accessed: Nov. 05 2022): https://www.britishmuseum.org/collection/object/A_1919-0101-0-135
Digital Silk Road Project (Accessed: Nov. 05 2022):
Gulácsi, Zsuzsanna. “The Religion that (Almost) Disappeared: Chinese Manichean Art and its Methods of Identification.” At the Asian Art Museum of San Francisco (Accessed: Sept. 05 2022):  https://www.youtube.com/watch?v=ZxYVBqYX4VY&list=PLNH1LadclaZpR-CBVMMt_ELC6aVymhA5l
中國哲學書電子化計劃 (Accessed: Oct. 10 2022): https://ctext.org/liji/yu-zao/zhs?searchu=%E7%AC%8F%20&searchmode=showall#result
行政院農業委員會林業試驗所 (Accessed: Dec. 07 2022): https://paper.tfri.gov.tw/framed.php?func=B_C
雅昌藝術網 (Accessed: Dec. 07 2022): https://news.artron.net/20170826/n952913_3.html