پژوهشی درباب سرچشمه های ایرانی آیین فتوت

نوع مقاله : علمی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان بوشهر

2 مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان

چکیده

آیین فتوت به منزلة خرده فرهنگی پرتوان، اصیل، اخلاق مدار ، دیرپا و دوران ساز در تاریخ ایران محسوب می شود. پیرامون خاستگاه فتوت بر مبنای فتوت نامه ها ، اسناد تاریخی و متون عرفانی عده‌ای بر این باور هستند که فتوت ریشه در مظاهر و مذاهب و باورهای ایران عهد باستان دارد و گروهی نیز قائل به سرچشمه های اسلامی این آیین اند. هرچند عوامل گوناگونی از جمله آموزه های اسلامی، تحولات اجتماعی، قدرت های سیاسی در شکل گیری، تطور، تکامل و بسط آیین فتوت نقش آفرین بوده اند؛ اما وجود پاره ای همانندی ها بین این آیین با باورها، مناسک، مراسم و ادیان ایران باستان نشان می دهد که فتوت از فرهنگ ایران باستان بسیار تأثیر پذیرفته است. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی فراهم شده و درصدد است خاستگاه های فتوت را در ایران باستان با دو رویکرد شکلی و اندیشگانی بیان نماید. نتایج تحقیق نشان می دهد پاره ای واژگان عیاری از قبیل: ایار/ عیار، شکوه، میره، اسباران، آزادان بیانگر زندگی عیاروار در سنت کهن ایرانی هستند. پوشیدن سروال و بستن شدّ، نوشیدن آب و نمک، همراه داشتن خنجر، روشن کردن چراغ، نواختن زنگ و خال‌کوبی که در بین فتیان و عیاران مرسوم بوده است ریشه در آیین های باستانی ایران داشته اند. اشاره به آیین جوانمردی در منابع اوستایی و روایات حماسی، همچنین وجود همانندی هایی بین مبانی فکری و اندیشه های اجتماعی آیین های میترائیسم، زرتشت،اهل حق، مانی، مزدک با فتوت از دیگر مواردی است که این پژوهش به آن دست یافته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Inquiry Into The Iranian Origins Of Futuwwa

نویسندگان [English]

  • Hossein pouladian 1
  • faramarz khojasteh 2
1 Lecturer at Farhangian University of Bushehr
2 Director of the Department of Persian Language and Literature, University of Hormozgan
چکیده [English]

Futuwwa ritual is considered as a powerful, original, ethical, long-lasting and epoch-making sub-culture in the history of Iran. Some believe that the origin of Futuwwa, based on Futuwwa epistles (futuwwat-nāma), historical documents and mystical texts, has its roots in the manifestations, religions and beliefs of ancient Iran, but another group believes in the Islamic origins of this ritual. Although various factors such as Islamic teachings, social developments and political powers have played a role in the formation, development, evolution and expansion of Futuwwa ritual; the existence of some similarities between this ritual and the beliefs, rites, ceremonies and religions of ancient Iran shows that Futuwwa was greatly influenced by ancient Iranian culture. This article is prepared in a descriptive-analytical method and tries to express the origins of Futuwwa in ancient Iran regarding two approaches, form and thought. The results of this research show that some Ayyaran words such as: Aiyar/Ayyar, Shkoh, Mireh, Asbaran, Azadan, indicating the Ayyaran-like life in the old Iranian tradition. Wearing pants and fastening special Ayyaran belt, drinking water and salt, carrying a dagger, lighting a light, ringing a bell and tattooing, which have been customary among Fetians and Ayyaran, have their roots in the ancient rituals of Iran. Referring to chivalry in Avestan sources and epic narratives, as well as the existence of similarities between the intellectual foundations and social thoughts of Mithraism, Zoroastrianism, Ahl-e-Haq, Mani, Mazdak and Futuwwa are other things that this research has achieved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • «Futuwwa»
  • «Ayyari»
  • «Ancient Iran »
الف: منابع فارسی
ابن معمار، محمد بن ابی‌المکارم.(1399). فتوتنامه. ترجمة عبدالعلی اسپهبدی. تهران: انتشارات صمدیه
ارجانی، فرامرز بن خداداد.(1400). سمک عیار، با مقدمه و  تصحیح پرویز ناتل خانلری. چ دهم. ج1و2 و 5. تهران:  آگاه .
افخمی عقدا، رضا، جمشیدی، فاطمه و آموزگار صفورا.(1395). بازتاب سه آیین صعلوکی، عیاری و شوالیهگری در آیینۀ ادبیات. یزد: مرکز انتشارات دانشگاه یزد.
افشاری، مهران.(1382). فتوتنامهها و رسائل خاکساریه. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
الهی، نورعلی.(1342). برهان الحق. به کوشش تقی تفضلی. تهران: چاپخانة بهمن.
اوستا.(1374).گزارش و پژوهش: جلیل دوست‌خواه. تهران: مروارید.
بهار، محمدتقی.( 1385). «جوانمردی» در کتاب آیین جوانمردی. هانری کربن. ترجمة احسان نراقی، چ2، تهران: سخن .109- 120
بهار، مهرداد. (1351). «ورزش باستانی ایران و ریشه‌های آن». مجلة فرهنگ و زندگی. ش 10. تهران: دبیرخانة شورای عالی فرهنگ و هنر. صص 7- 17.
بهار، مهرداد.(1376). جستاری چند در فرهنگ ایران. چ سوم. تهران: فکر روز
بهار، مهرداد. (1388). نگاهی به تاریخ اساطیر ایران باستان. به کوشش سیروس شمیسا. تهران: علم .
بهار، مهرداد.( 1391). پژوهشی در اساطیر ایران. چ نهم. تهران: نشر توس.
بیغمی، محمد بن علی. (1339). دارابنامه. مقدمه، تصحیح و تعلیقات ذبیح الله صفا. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
پرتو بیضایی کاشانی، حسن.( 1337). تاریخ ورزش باستانی ایران. تهران: زوار.
پورداوود، ابراهیم.(1380). فرهنگ ایران باستان. تهران: اساطیر.
پناهی، مهین.(1388). «جوانمردی، مترادف‌ها و مؤلفه‌های آن در متون عرفانی». پژوهشنامة زبان و ادبیات فارسی. س 1 . ش 4. صص  1- 22 .
تیشنر، فرانتس.( 1385).«فتوت در کشورهای اسلامی».در آیین جوانمردی، ترجمة احسان نراقی، چ2، تهران، سخن. صص 132- 141 .
جعفری، علی‌اکبر.( 1385). زرتشت دین بهی. تهران: جامی .
جیحونی، مصطفی.(1372). «گوسان یا مهربان». فصلنامة کتاب پاژ. ش 11-12. صص 19-41
حسن‌آبادی، محمود.( 1386). «سمک عیار؛ افسانه یا حماسه؟». فصلنامة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. س40 . ش 158. صص 38-56.
حسن‌دوست، محمد.(1383). فرهنگ ریشهشناسی زبان فارسی. زیر نظر بهمن سرکاراتی. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
دارمستتر، جیمس. (1382). مجموعۀ قوانین زرتشت یا وندیداد اوستا. ترجمة موسی جوان. تهران: دنیای کتاب.
دریایی، تورج. (1383). شاهنشاهی ساسانی. ترجمة مرتضی ثاقب‌فر. تهران: ققنوس.
دهخدا، علی‎اکبر.(1377). لغتنامه. زیر نظر محمد معین و سیدجعفر شهیدی. تهران: سازمان لغت نامة دهخدا با همکاری انتشارات روزبه.
ذاکری، محسن.(1389). «جوانمردی». ترجمة مرضیه سلیمانی. ماهنامۀ تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت. س 5. ش 6 . صص 29- 35 .
رضی،هاشم.( 1381).آیین مهر.تهران: بهجت.
ریاض، محمد.( 1388). فتوتنامه، به انضمام رسالۀ فتوتیه میرسید علی همدانی. چاپ دوم.تهران: اساطیر.
زرین‌کوب، عبدالحسین. (1373). ارزش میراث صوفیه، چاپ ششم. تهران:امیرکبیر.
شفیعی کدکنی، محمدضا. (1394). قلندریه در تاریخ (دگردیسیهای یک ایدئولوژی). چاپ چهارم. تهران: سخن .
شکی، منصور.(1372). «درست دینان». مجلة معارف. دوره 10. ش 1. صص 28-53 .
شهری، جعفر. (1377). تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم، زندگی و کسب و کار. تهران: اقاقی .
سعید شیخلی، صباح ابراهیم.( 1367). اصناف در عصر عباسی. ترجمة هادی عالم-زاده. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
صالح بن جناح. (1373). کِتابُ الأَدَبِ وَ المُروُءَة (با تحقیق در فراز و فرود فتوت و جوانمردی). مقدمه و تصحیح و ترجمه و تعلیق: سید محمد دامادی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی .
صراف، مرتضی.(1370). رسایل جوانمردان(مشتمل بر هفت فتوت نامه). چ 2. تهران: انجمن ایران‌شناسی فرانسه و شرکت انتشارات معین.
عروج‌نیا، پروانه.(1393). «جوانمردی و فتوت: تمایز و تشابه». کتاب ماه فلسفه. ش 79 . صص 33-41 .
عفیفی، ابوالعلا.(1376). ملامتیه، صوفیه و فتوت. ترجمة نصرالله فروهر. تهران: الهام .
عفیفی، رحیم. (1374). اساطیر و فرهنگ ایرانی در نوشته های پهلوی. تهران: توس .
عنصرالمعالی، کیکاووس بن اسکندر.(1375). قابوسنامه. به اهتمام و تصحیح غلامحسین یوسفی. تهران: علمی و فرهنگی .
فردوسی، ابوالقاسم. (1366). شاهنامه. به کوشش جلال خالقی مطلق. ج 1. نیویورک: انتشارات پارس.
فردوسی،ابوالقاسم. (1369) شاهنامه. به کوشش جلال خالقی مطلق. ج 2.کالیفرنیا: انتشارات پارس .
فردوسی،ابوالقاسم.(1371) .شاهنامه. به کوشش جلال خالقی مطلق. ج 3. کالیفرنیا: بنیاد میراث ایران.
فردوسی،ابوالقاسم. (1375). شاهنامه. به کوشش جلال خالقی مطلق. ج 5 .کالیفرنیا: انتشارات مزدا.
فردوسی،ابوالقاسم.(1384) شاهنامه. به کوشش جلال خالقی مطلق و م. امیدسالار. ج 6 . نیویورک: بنیاد میراث ایران.
قشیری، ابوالقاسم. (1391). رسالة قشیریه. تصحیح بدیع‌الزمان فروزان‌فر. چاپ یازدهم. تهران: علمی و فرهنگی.
کارا مصطفی، احمد.(1396). تاریخ کهن قلندریه. ترجمة مرضیه سلیمانی.تهران: فرهنگ معاصر.
کاشانی،کمال‌الدین عبدالرزاق.(1369). تحفهالاخوان فی خصائص الفتیان. با مقدمه و تصحیح و تعلیق محمد دامادی. تهران: علمی و فرهنگی.
کاشفی سبزواری، حسین. (1350). فتوتنامة سلطانی. به اهتمام محمدجعفر محجوب، تهران:انتشارات بنیاد و فرهنگ ایران.
کامل شیبیی، مصطفی. (1359). همبستگی میان تصوف و تشیع. ترجمة علی‌اکبر شهابی. تهران: دانشگاه تهران.
کربن، هانری. (1385).آیین جوانمردی، ترجمة احسان نراقی. تهران: سخن .
کرمی‌پور، حمید. (1392). «بررسی ابعاد اجتماعی آیین فتوت در خراسان از قرن سوم هجری تا قرن ششم هجری» .تحقیقات تاریخ اجتماعی. س3 . ش 1. 89-113 .
کریستن سن،آرتور. (1372).ایران در زمان ساسانیان. ترجمۀ رشید یاسمی. تهران: دنیای کتاب.
کزازی، میر جلال‌الدین (1384). آب و آینه. تبریز:آیدین .
کمپفر، انگلبرت. (1360). سفرنامۀ کمپفر. ترجمة کیکاووس جهانداری. تهران: خوارزمی.
کومون، فرانتس.(1380). آیین پر رمز و راز میترایی. ترجمة هاشم رضی. تهران: بهجت.
گیار، مارینا.(1382). سمک عیار: ساختار و مرام آرمانی در داستان فارسی قرون وسطی. ترجمة ع. روح بخشیان. تهران: کتاب روشن.
محجوب، محمدجعفر.(1387).ادبیات عامیانة ایران. به کوشش حسن ذوالفقاری. چاپ چهارم. تهران: چشمه.
مختاریان، بهار.(1385).«میره و پیوند آن با جوانمردان و عیاران». نامة فرهنگستان.ش 1 (پیاپی 29)، 88-98 .
مزداپور، کتایون و همکاران. (1394). ادیان و مذاهب در ایران باستان. تهران: سمت .
مسلمی‌زاده، محبوبه.(1393). «بررسی و تحلیل آیین فرقة اهل حق». معرفت حق، ش 4، 27-47 .
معتمدی، منصور و باخدا،فرزانه. (1390). «طرحی برای بررسی خاستگاه‌ها و ریشه‌های فتوت در ایران». مجلة مطالعات اسلامی: تاریخ و فرهنگ. سال 43.شمارۀ پیاپی:4/86. صص 53-82 .
مینوی خرد.(1354). ترجمة احمد تفضلی. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران .
میرعابدینی، سید ابوطالب و افشاری، مهران.(1375). آیین قلندری: مشتمل بر چهار رساله در باب قلندری، خاکساری، فرقۀ عجم و سخنوری. تهران: شرکت نشر فراروان
ناتل خانلری، پرویز.(1400). شهر سمک. تهران: آگاه .
نفیسی، سعید.(1399). سرچشمة تصوف در ایران. تهران: فروغی .
نقوی، سیدعلی مهدی.(بی‌تا). عقاید مزدک. مؤسسۀ مطبوعات عطایی: بی‌جا .
ولایتی، علی‌اکبر.(1394). دانشنامة جوانمردی. با همکاری محمدرضا جوادی یگانه، محمدرضا جعفرآقائی و رضا مختاری اصفهانی. تهران: امیرکبیر .
ویدنگرن، گئو، (1378)، فئودالیسم در ایران باستان. ترجمة هوشنگ صادقی، تهران، قطره
هینلز، جان راسل.(1391). شناخت اساطیر ایران. ترجمة ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه.
ب: منابع انگلیسی
Zakeri‚ M. (1995). Sasanid Soldiers in Early Muslim Sosietiy:
theorgins of “Ayyaran and Futuwwa”.Wiesbaden‚Harrasswitz