از باروری تا نان‌آوری: نمادشناسی عروسک‌های آیینی نخودی در فرهنگ فرخشهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه صنایع دستی دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

10.22103/jis.2025.24967.2708

چکیده

زمینه/هدف: عروسک‌های نخودی به‌عنوان بخشی از فرهنگ بومی فرخشهر در استان چهارمحال و بختیاری، بازتابی از پیوند هنر بومی با طبیعت و سنت‌های کشاورزی هستند. برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های طبیعی نخود، شباهتی نسبی به چهره انسان ایجاد می‌کند که با افزودن جزئیاتی ساده مانند نقاشی چشم و دهان، به عروسکی نمادین تبدیل می‌شود. این عروسک‌ها در دو جنس مونث و مذکر ساخته می‌شوند و در نوروز بر روی سبزه‌ها قرار می‌گیرند تا مفاهیمی همچون برکت، باروری و نان‌آوری را تداعی کنند. نگارندگان تلاش دارند با هدف شناسایی ارتباط عروسک‌های نخودی با مفاهیم باروری و نان‌آوری به این سوال پاسخ دهند که "نقش جنسیت‌های مونث و مذکر در عروسک‌های نخودی چیست و چگونه با مفاهیم باروری و نان‌آوری پیوند خورده‌اند؟"
روش / رویکرد: پژوهش حاضر به لحاظ هدف رهیافتی توسعه‌ای دارد و تحلیل داده‌ها به‌صورت کیفی انجام می‌شود؛ نگارندگان با رویکردی توصیفی-تحلیلی حاصل از مطالعات اسنادی و میدانی و بر مبنای رویکرد مردم‌شناسی، به بررسی نقش جنسیت در عروسک‌های نخودی و پیوند آن با باورهای اجتماعی می‌پردازند.
یافته‌ها/نتایج: یافته‌ها نشان می‌دهند که عروسک‌های نخودی علاوه بر جنبه‌های زیبایی‌شناسی، دارای مفاهیم عمیقی در زمینه هویت فرهنگی، باورهای اجتماعی و نقش‌های جنسیتی هستند. جایگاه این عروسک‌ها در تقویت هویت ملی، حفظ آیین‌های سنتی و ارتباط آن‌ها با مفاهیم باروری و نان‌آوری، اهمیت آن‌ها را در فرهنگ ایرانی برجسته می‌سازد. افزون بر این عروسک‌های نخودی بازتابی از نقش‌های اجتماعی زنان و مردان در جامعه سنتی ایران هستند و در کنار ارزش‌های آیینی، به عنوان عاملی برای انتقال باورها و سنت‌ها به نسل‌های آینده عمل می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

From Fertility to Bread-Bearing: The Symbolism of Pea Ritual Dolls in Farrokhshahr Culture

نویسندگان [English]

  • Nahid Jafari Dehkordi 1
  • Hamid Rezaei 2
1 Assistant Professor, Department of Handicrafts, Faculty of Arts and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.
2 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

As part of indigenous culture of Farrokhshahr in Chaharmahal and Bakhtiari Province, pea dolls reflect the connection between indigenous art and nature and agricultural traditions. The natural ridges and depressions of the peas create a relative resemblance to the human face, which is transformed into a symbolic doll by adding simple details such as drawing eyes and mouths. These dolls are made in both male and female genders and are placed on the grass during Nowruz to evoke concepts such as blessing, fertility, and bread-making. The present study, with a descriptive-analytical approach and based on anthropological studies, examines the role of gender in pea dolls and its connection with social beliefs. The authors are trying to identify the relationship between pea dolls and the concepts of fertility and bread-making and answer the question: "What is the role of the female and male genders in pea dolls and how are they linked to the concepts of fertility and bread-making?" The findings from documentary studies show that these dolls, in addition to aesthetic aspects, have deep concepts in the field of cultural identity, social beliefs, and gender roles. The position of these dolls in strengthening national identity, preserving traditional rituals, and their connection with the concepts of fertility and bread-making highlight their importance in Iranian culture. In addition, pea dolls are a reflection of the social roles of women and men in traditional Iranian society and, along with ritual values, act as a factor in transmitting beliefs and traditions to future generations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nowruz
  • Farrokhshahr culture
  • bread-making
  • fertility
  • pea doll