بررسی اسطورۀ آب و آتش در افسانۀ نخودی آذربایجان بر پایۀ نشانه‌شناسی پیرس

نوع مقاله : علمی

نویسندگان

1 گروه فلسفه هنر، دانشیار گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان ، ایران.

2 دانشجوی دکتری، پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

10.22103/jis.2025.24428.2673

چکیده

زمینه/ هدف: در افسانۀ نخودی آذربایجان، زایش و تداوم حیات در ارتباط مشخص با آب و مرگ و نابودگری و اثبات حقانیت در ارتباط با آتش است. پژوهش حاضر در پی این است که بر پایۀ نظریات نشانه‌شناسی پیرس بیان کند که نمادها و نشانه‌های اسطوره‌ای آب و آتش در افسانه نخودی آذربایجان چگونه ظهور یافته‌اند تا ضمن بررسی این نشانه‌ها به فهم باورهای اسطوره‌ای مردم آذربایجان دست یابد.
روش/ رویکرد: در این پژوهش اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای جمع‌آوری شده و پژوهش به صورت توصیفی _تحلیلی با تکیه بر الگوی نشانه‌شناسی پیرس انجام می‌گیرد و در آن خلق نشانه‌ای اسطوره‌ آب و آتش در افسانۀ نخودی آذربایجان توصیف و تحلیل می‌شود و تبیین می‌گردد که آب و آتش جز کدام یک از اشکال نشانه‌ای شمایلی، نمایه‌ای و نمادین هستند.
یافته‌ها/ نتایج: با توجه به یافته‌ها چنین دریافت می‌شود که آب در افسانۀ نخودی در وجه نشانه‌ای، نماد برکت و فرزندآوری است. همچنین غرق نشدن قهرمان در آب‌انبار را می‌توان با احتیاط اسطورۀ گذر از آب دانست که نماد تولد دوباره می‌باشد و نیز تغییر موقعیت و سرنوشت قهرمان با به دست آوردن ثروت به نوعی رسیدن به تعالی است و نماد تغییر و تحول نیک است. همین‌طور مقولۀ سوزانندگی آتش آن را به نمادی از مرگ در افسانۀ نخودی مبدل می‌سازد. ایضا بخش رهایی یافتن نخودی از آتش تنور و پیروزی بر پادشاه، نماد تطهیر و اثبات پاکی برشمرده شده است. در مجموع شناخت درست این نشانه‌ها در افسانۀ نخودی، سبب درک بهتر و عمیق‌تر این افسانه‌ شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Myth of Water and Fire in Azerbaijani Nokhodi (Chickpea) Folklore Based on Pierce's Semiotics

نویسندگان [English]

  • Hossein Ardalani 1
  • Zahra Hosseiniazam 2
1 Associate Professor, Department of Philosophy of Art , Hamedan Branch , Islamic azad University , Hamedan , Iran.
2 1. Ph.D. Candidate, faculty of Arts, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Usually, folk myths are bordered by the world of myth; the myth of water and fire is one of the most important Iranian myths.
In Azerbaijani folklore, the genesis and continuity of life are intricately linked with water, while death and destruction, along with the assertion of sovereignty, are associated with fire. This study collects information in a library-based manner, aiming for a descriptive-analytical investigation based on Pierse's semiotic theories to elucidate how the Nokhodi (Chickpea) Azerbaijani folklore incorporates the water and fire myth and how the symbols and signs of the water and fire myths manifest within this folklore. The findings suggest that the creative and generative aspects of water were well-recognized by ancient peoples, with its usage in the Nokhodi Azerbaijani folklore symbolizing fertility and procreation. Furthermore, the hero's ability to not drown in the water can be interpreted as a cautious mythological passage through water, symbolizing a form of death and rebirth. Water in this folklore section symbolizes the continuity of life. Additionally, the theme of burning and destruction by fire, which has long been significant in myths, transforms into a symbol of death in the Nokhodi Azerbaijani folklore, leading to the deaths of the chickpeas. the section depicting the chickpea's liberation from the fiery oven and victory over the king evokes the mythological passage through fire, always symbolizing purification and the assertion of purity. Overall, a proper understanding of these symbols in Nokhodi Azerbaijani folklore leads to a better and deeper comprehension of the folklore itself.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fire myth
  • Nokhodi (Chickpea) legend
  • Pearce semiotics
  • Symbol
  • Water myth