اتو، رودولف. (1380)، مفهوم امر قدسی، ترجمه همایون همتی، تهران: نقشجهان.
الیاده، میرچا. (1376)، مقدس و نامقدس، ترجمه نصرالله زنگویی، تهران: سروش.
الیاده، میرچا. (1380)، مقدس و نامقدس، ترجمه بهزاد سالکی، تهران: خرد ناب.
الیاده، میرچا. (1393)، تصاویر و نمادها، ترجمه محمدکاظم مهاجری، تهران: نشر پارسه.
الیاده، میرچا. (1393)، نمادپردازی، امر قدسی و هنرها، ترجمه مانی صالحی علامه، تهران: نیلوفر.
بررتون، جوئل. (1377)، «فضای مقدس»، ترجمه مجید محمدی. تهران. نامه فرهنگ.
بُلخاری قهی، حسن. (1392). «معماری مقدس، تجسم اصل تناظر میان عالم و آدمی». کیمیای هنر. س 2. ش 8. 17-25.
بهار، مهرداد. (1362)، پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: توس.
پرتوی، پروین. (1387)، پدیدارشناسی مکان، تهران: فرهنگستان هنر.
تربیت جو، محمدعلی؛ اسلامی، سید غلامرضا. (1397). «مکالمه انسان و مکان مقدس جستاری بر نقش مخاطب در فهم قداست مکان». هویت شهر. س 12. ش 35. 65-74.
تهامی، مرتضی. کاویانی راد، مراد. (1394). «تبیین قلمرو و فضای برگزیده در اندیشه و اسطوره ایرانیان باستان». نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. س 15. ش. 37. 25-46.
جوادی، شهره. عرب سلغار، ندا. (1392). «تجلی قداست آب در آرامگاه سعدی شیراز». نشریه باغ نظر. س 10. ش 26. 13-22.
حمیدیان، سعید. (1394)، شاهنامه فردوسی بر اساس نسخه مسکو، تهران: قطره.
خدابنده، عبدالله. (1384)، شناخت فرقه اهل حق (علیاللهیان)، تهران: امیرکبیر.
خواجهالدین، سید محمدعلی. (1362)، سرسپردگان: تاریخ و شرح عقاید دینی و آدابورسوم اهل حق (یارسان)، تهران: کتابخانه منوچهری.
دورینگ، ژان. (1378)، موسیقی و عرفان (اهل حق)، ترجمه سودابه فضائلی، تهران: انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران.
دهقانزاده، سجاد. نامیان، حسن. (1397). «قداست و نمودهای آن در بودیسمِ مهایانه». دوفصلنامه پژوهشهای ادیانی. س 6، ش 12، 7-28.
دیاکونوف، ایگور میخایلوویچ. (1371)، تاریخ ماد، ترجمه کریم کشاورز، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
رالینسون، هنری. (1362)، سفرنامه رالینسون (گذر از زهاب به خوزستان)، ترجمه دکتر سکندرامان الهی بهاروند، تهران: آگاه
ریویر، کلود. (1381)، درآمدی بر انسانشناسی، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: نی.
زرینکوب، عبدالحسین. (1377)، ارزش میراث صوفیه، ج8، تهران: امیرکبیر.
سلطانی، محمدعلی. (1371)، سه گفتار تحقیقی در آیین اهل حق، تهران: سها.
سلیمی، مینا. شریفزاده، محمدرضا. بنیاردلان، اسماعیل. (1399). «پدیدارشناسی مکانهای مقدس باتکیهبر معماری ایرانی - اسلامی (نمونة موردی: مسجد تاریخی شیخ لطفالله اصفهان)». فصلنامه علمی عرفان اسلامی. س 16، ش 63، 251-267.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1386)، قلندریه در تاریخ (دگردیسیهای یک ایدئولوژی)، تهران: سخن.
صفیزاده بوره که ئی، صدیق. (1357). «سلطان اسحاق و آیین یارسان». بررسیهای تاریخی. ش 57، 130-146.
صفیزاده بوره که ئی، صدیق. (1360)، مشاهیر اهل حق، تهران: کتابخانه طهوری.
صفیزاده بوره که ئی، صدیق. (1361)، دوره هفتوانه، جزوی از نامه مینوی سرانجام، تهران: هیرمند.
صفیزاده بوره که ئی، صدیق. (1375)، نامه سرانجام یا کلام خزانه، تهران: هیرمند.
فضایی، یوسف. (1384). «چند کلمه درباره طریقه اهل حق». چیستا. ش 224 و 225، 313-320.
القاضی، مجید. (1359)، آیین یاری، تهران: کتابخانه طهوری.
کزازی، میرجلالالدین. (1392)، نامه باستان: ویرایش و گزارش شاهنامه فردوسی، ج اول، از آغاز تا پادشاهی منوچهر، تهران: سمت.
گرابر، اولگ. (1367). «حس قداست، ارزشهای تقدیس شده در مکانهای مقدس». مجله پیام یونسکو. ش 219، 27-31.
گوبینو، کنت. (1384)، سه سال در آسیا، سفرنامه کنت دوگوبینو، ترجمه هوشنگ مهدوی، تهران: قطره
گیرشمن، رومن. (1371)، هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی، ترجمه عیسی بهنام، تهران: علمی و فرهنگی.
مالرب، میشل. (1381)، انسان و ادیان، ترجمه مهران توکلی، تهران: نی.
معین، محمد (1383)، فرهنگ فارسی معین، تهران: امیرکبیر.
مالمیر، تیمور. (1387). «کُرد در شاهنامه». مجله مطالعات ایرانی. ش 14. 161-174
نوراللهی، علی. (1343)، برهان الحق، ج 2، تهران: امیرکبیر.
واندنبرگ، لوئی. (1345)، باستانشناسی ایران باستان، ترجمه یوسف مجید زاده، تهران: دانشگاه تهران.